تغییر رشته برای تحصیل در ارشد

دسته بندی: لم اپلای

2022/03/05


چه اتفاقی می‌ افتد وقتی می‌ خواهید تحصیلات تکمیلی خود را ادامه دهید، اما نه در رشته‌ای که مدرک کارشناسی خود را در آن گرفته اید؟

خب، این واقعاً به شما بستگی دارد. این موضوع کاملاً خوب است و در واقع بین دانشجویان بسیار معمول است! احساس عدم ارتباط با رشته ی مدرک کارشناسی یا حرفه فعلی خود و تصمیم به دنبال کردن یک موضوع کاملا جدید یا نامرتبط در مقطع کارشناسی ارشد.

انتخاب رشته دانشگاهی همیشه یک قمار است. برای برخی از ما، انتخاب اولیه ما اشتباه است. یک گزارش در سال 2017 از مرکز ملی آمار آموزش نشان می دهد که تقریبا 30 درصد از تمام دانشجویان کارشناسی حداقل یک بار تغییر رشته می دهند. با این حال، بسیاری دیگر، انتخاب اولیه خود را تا فارغ التحصیلی می بینند، و تنها برای کشف علایق شغلی واقعی خود در جای دیگری نهفته است.

دلایل شما برای تغییر رشته هر چه باشد - چه در آرزوی شغلی خاص هستید یا صرفاً متوجه شوید که علایق تحصیلی شما در جای دیگری نهفته است - تصمیم با شماست. این مقاله توصیه های مفیدی را برای دانشجویانی که قصد تغییر رشته از برنامه کارشناسی خود را دارند، ارائه می دهد.

تحقیق و ریسرچ درمورد رشته جدید

قبل از اینکه حتی در مورد اپلای رشته جدید فکر کنید، گزینه های خود را با دقت در نظر بگیرید. احساس نکنید که مجبور به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستید تا مدارک تحصیلی خود را با علایق یا تجربیات خود مطابقت دهید و قابلیت استخدام خود را افزایش دهید. اگرچه کارفرمایان به طور فزاینده ای مدارک تحصیلات تکمیلی را به رسمیت می شناسند، آنها تمایل بیشتری به اشتیاق و دانش در رشته دارند تا صرفا داشتن مدرک.

پس، یک تحقیق کامل انجام دهید. ممکن است متوجه شوید که یک دوره تبدیل مانند دیپلم حقوق (GDL) برای شما بهتر از یک دوره کارشناسی ارشد در حقوق بین الملل است. به برنامه‌ های مختلف ارائه شده در چندین مؤسسه نگاه کنید و درباره نوع محتوایی که پوشش می‌ دهند تحقیق کنید. روند انتخاب رشته "درست" که با علایق و آینده شغلی شما همسو باشد می تواند خسته کننده باشد، اما در آینده سودآور خواهد بود.

آماده سازی اپلیکیشن

اپلیکیشن برای مدرک کارشناسی ارشد می تواند گیج کننده باشد. این فرآیند ممکن است بسته به موسسه متفاوت باشد و از برنامه ای به برنامه دیگر نیز متفاوت است.

علاوه بر جزئیات سوابق تحصیلی و کاری، اپلیکیشن های تحصیلات تکمیلی معمولاً از شما یک انگیزه نامه می خواهند. این فرصتی است که در مورد هر مطالعه یا سابقه کاری مرتبط توضیح دهید و در مورد نقاط قوتی که در دوره به ارمغان می آورید بحث کنید. نوشتن یک انگیزه نامه مؤثر به ویژه در صورتی که قصد دارید رشته کارشناسی ارشد خود را تغییر دهید بسیار مهم است، زیرا در اینجاست که می توانید شواهد بیشتری مبنی بر اینکه کاندیدای ایده آل برای یک پوزیشن در دوره مورد نظر هستید ارائه دهید.

هوشمندانه ترین راه برای انجام این کار این است که مدارک ارسالی خود را با مدرک و موسسه خاصی که برای آن اپلای می کنید تنظیم کنید. این تعهد شما را نشان می دهد و به تیم پذیرش می گوید که تغییر رشته مانع از موفقیت شما در دوره نمی شود.

 

شروع دوره

تنوع گسترده دوره های موجود به این معنی است که فرصت های بیشتری برای مطالعه موضوعات تخصصی نسبت به سطح کارشناسی یا معادل آن وجود دارد. اگر می‌خواهید برای رشته جدید خود آماده باشید، ممکن است لازم باشد قبل از شروع کار اضافی انجام دهید. ورود به یک مدرک تحصیلات تکمیلی با مدرک کارشناسی در یک موضوع متفاوت می تواند کمی دردسرساز باشد، اما موارد زیادی وجود دارد که قبل از شروع دوره می توانید درنظر بگیرید.

ممکن است متوجه شوید که داشتن یک پیشینه در یک زمینه متفاوت واقعاً به کیفیت کار شما کمک می کند. تجارب و مهارت ‌های به ‌دست‌ آمده از دوره یا کار قبلی شما می ‌تواند بینش خلاقانه ‌ای به شما بدهد که روشی خلاقانه برای نزدیک شدن به مطالب در مورد کارشناسی ارشد شما ارائه می‌ دهد.

پایان نامه شما

پایان نامه های کارشناسی ارشد سرگرم کننده هستند (نه، واقعا!). شما باید نشان دهید که واقعاً چیزی را در دوره دو ساله تحصیل یاد گرفته اید، اما این فرصتی است برای کشف موضوعی که به آن علاقه دارید. استاد راهنمای پایان نامه و ممتحنین خارجی مطالب آکادمیک زیادی را می خوانند که بخش زیادی از آنها زمینه های بسیار مشابهی را پوشش می دهند.

استفاده از بخشی از دانش خود از دوره کارشناسی یا سابقه کاری برای ایجاد یک پروژه تحقیقاتی تخیلی و اصیل، کار شما را برجسته می کند. به یاد داشته باشید که کارکنان و خدمات دانشگاه وجود دارند تا به شما کمک کنند تا بهترین استفاده را از تحصیل خود ببرید، بنابراین در صورت نیاز به حمایت اضافی از مراجعه به آنها برای مشاوره یا راهنمایی نترسید.

 

نحوه کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته متفاوت

اغلب، ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ای متفاوت از کارشناسی، به تعهد و تلاش زیادی نیاز دارد، اما می توان آن را انجام داد. اول از همه، باید انتظار داشته باشید که زمان بیشتری را نسبت به سایر دانشجویان آینده نگر برای آماده شدن برای فرآیند پذیرش صرف کنید. ملاحظات زیر را قبل از درخواست، در طول پذیرش و بعد از پذیرش در نظر داشته باشید.

 

تغییر رشته از کارشناسی - در حالی که می توان مدارک کارشناسی ارشد غیرمرتبط را دریافت کرد، این فرآیند برای متقاضیانی که از برنامه مقطع کارشناسی خود (یعنی تغییر از یک رشته علمی به یک رشته علمی متفاوت) دارند، بسیار ساده تر است.

آزمون های ورودی - همه برنامه های کارشناسی ارشد به نمرات آزمون استاندارد برای پذیرش نیاز ندارند. اگر رشته‌ای غیر مرتبط را دنبال می‌کنید، در نظر بگیرید که ممکن است برای پذیرش نیاز باشد یک آزمون را انجام دهید تا ابتکار عمل و سطح دانش/مهارت فعلی خود را نشان دهید.

انگیزه نامه کارشناسی ارشد - بیانیه پذیرش فارغ التحصیل فرصت شما برای ارائه یک استدلال قانع کننده برای پذیرش شما است. علاقه خود را به رشته جدید بفروشید و در مورد هر کاری که انجام داده اید برای کمک به پر کردن شکاف تحصیلی صحبت کنید.

پیش نیازهای مورد نیاز - پیش نیازهای کارشناسی جزء اجتناب ناپذیر اکثر مدارک کارشناسی ارشد است. خوشبختانه، برخی از کالج‌ / دانشگاه ها مسیرهای پیش‌ نیازی را ارائه می‌کنند که به ‌ویژه برای دانشجویان جدید الورودی طراحی شده‌اند که باید قبل از شروع دوره‌ های اصلی، کارنامه خود را تقویت کنند.

گواهینامه ها و مدارک دوره های مرتبط - برای تقویت دانش بنیادی خود در مورد موضوع جدید، یک گواهی غیر مدرک دریافت کنید. کالج‌های آنلاین و دوره‌های آزاد آنلاین (MOOCS) گواهینامه‌ هایی را در تخصص‌ های بی‌ شماری ارائه می ‌دهند.

تاثیر مهم نوشتن دوره های آنلاین در رزومه را اینجا بخوانید.

تجربیات مرتبط - تجربه اثبات شده اغلب بیشترین وزن را در اپلیکیشن های برنامه کارشناسی ارشد دارد. چه در زمینه شغلی، چه کارآموزی یا دنبال کردن کارهای سطح پایه، سعی کنید تا جایی که می توانید تجربه مرتبط و واقعی در موضوع مورد نظر خود کسب کنید.

شایستگی های کلیدی - پس از ثبت نام، توجه خود را بر تکمیل موفقیت آمیز نتایج یادگیری برنامه کارشناسی ارشد خود متمرکز کنید. اگرچه کسب تجربه بیشتر در زمینه جدید مهم است، اما تمرکز بر تحصیلات نیز مهم است.

توصیه نامه جمع آوری کنید - صرف نظر از اینکه توصیه نامه برای دوره ارشد شما مورد نیاز است یا خیر، همچنان آنها را ارسال کنید. این مراجع حرفه ای به ارائه یک مورد پویا برای پذیرش شما در برنامه کمک می کند. تیم های پذیرش علاقه مند به شنیدن موفقیت شما در موقعیت های قبلی خواهند بود.

به دنبال مصاحبه باشید - علاوه بر درخواست خود، سعی کنید یک مصاحبه با تیم پذیرش مدرسه خود ترتیب دهید تا علاقه خود را به اشتراک بگذارید و تمایل خود را برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد بیشتر توضیح دهید. این نه تنها به شما کمک می‌کند تا نام شما را نشان دهد، بلکه نشان می ‌دهد که مایلید قدمی اضافی برای دریافت پذیرش در برنامه بردارید.

دریافت کمک از مشاور - به یاد داشته باشید، مشاوران کالج برای کمک به شما وجود دارند. از تماس گرفتن با آنها نترسید. مشاوران می توانند بینش ارزشمندی را برای کمک به شما در پیش نیازها، پذیرش و تکمیل مدرک ارائه دهند.

 

برای دریافت وقت مشاوره از کارشناسان اپلای پلای کلیک کنید.

 

5 سوالی که قبل از تغییر رشته باید از خود بپرسید

آیا مدرک کارشناسی ارشد غیر مرتبط برای من مناسب است؟ تصمیم گیری در مورد اینکه آیا و چه زمانی باید تحصیلات پیشرفته را دنبال کنید یک تصمیم کاملاً شخصی است که اغلب تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله بودجه، اهداف شغلی و روند اشتغال محلی است. برای کمک به ارزیابی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد غیر مرتبط، سوالات زیر را در نظر بگیرید.

  1. جهش از مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد مورد نظرم چقدر است؟ برخی از رشته های نامرتبط نسبت به سایر رشته ها اشتراکات بیشتری دارند. برای مثال، از کارشناسی انگلیسی راحت‌تر به MBA می توان تغییر رشته داد تا علوم کامپیوتر. نحوه پر کردن شکاف از یک رشته به رشته دیگر را در این پروسه حتما در نظر بگیرید.
  2. استاد مورد نظر من به چه نوع پیش زمینه ای نیاز دارد؟ با قسمت پذیرش و/یا مشاوران دانشکده دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید تا در مورد پس زمینه متقاضی ترجیحی یک برنامه ایده بگیرید. بپرسید چه کاری می توانید انجام دهید تا برای ثبت نام آماده شوید. یا می توانید وبسایت دانشکده را بررسی کنید تا علاقمندی های تحقیقاتی استاد آینده خود را پیدا کنید. میزان تناسب ریسرچ اینترست های خود با آنها را ارزیابی کنید.
  3. در صورت فارغ التحصیلی از رشته مورد نظر در کارشناسی ارشد، چه گزینه های شغلی در دسترس من خواهد بود ؟ قبل از اپلای، تکالیف جدی را انجام دهید تا مشخص کنید کسب مدرک تحصیلات تکمیلی چه تاثیری بر آینده شما دارد. چه مشاغلی موجود است؟ آیا رقابت شدید است؟ آیا پیش بینی می شود این صنعت رشد کند یا بدتر کاهش یابد؟
  4. بازگشت سرمایه پیش بینی شده برای برنامه کارشناسی ارشد مورد نظر من چقدر است؟ مدارک پیشرفته معمولاً با پتانسیل درآمد بالاتر مرتبط است، اما هیچ چیز تضمین شده نیست. در مورد مشاغل و حقوق بالقوه در منطقه موردنظر برای اشتغال تحقیق کنید تا ارزش مالی واقعی و بازگشت سرمایه کارشناسی ارشد مورد نظر خود را بهتر تعیین کنید.
  5. آیا می توانم دانش و مهارت های مورد نظر خود را بدون ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کسب کنم؟ آیا شغل رویایی شما به صراحت به تحصیلات تکمیلی نیاز دارد؟ اگر برای دنبال کردن اهداف خود فقط نیاز به پر کردن شکاف دانش دارید، مسیرهای جایگزین مانند مدرک کارشناسی دوم، سایت های MOOC، آموزش در محل کار یا مطالعه مستقل را در نظر بگیرید.

بهترین دوره های آنلاین برای تقویت رزومه را اینجا بخوانید.

 


دیدگاه کاربران